Kvam veterinærkontor as

Nyheter

Viktig informasjon i coronatider

Oppdatert 200325

Som dere kjenner til, stopper det meste opp i samfunnet for tiden.  Veterinærer i praksis er definert som kritisk personale, og har anledning til å arbeide dersom det er nødvendig.  Vi har om nødvendig også mulighet til å arbeide selv med smitte, om vi er friske nok til å gjøre det.  Samtidig skal det være en tydelig behovsvurdering.

Siste tilbakemeldinger tyder på økt smitterisiko i lokalsamfunnet.  Tiltakene er derfor for å beskytte for eventuell smitte begge veier.

Gjennomføring av besøk

Ved besøk prøver vi å unngå personkontakt så langt det er mulig.  For planlagte besøk, vil vi forsøke å være 2 på klinikken, slik at vi kan overta dyret uten at dere kommer inn.  Kommunikasjon underveis kan skje via telefon.

• Ved besøk – vent i bilen til det er deres time.
  • Dersom veterinæren ikke oppdager dere, bank på ruten.
  • Ikke gå inn uten spesiell avtale om det!
  • Kattebur settes utenfor døren
  • Hunder bindes i stolpe utenfor døren. Dersom det er behov for det, kan vi levere ut munnkurv som dere kan sette på før hunden kommer inn.
  • Vi vil forsøke å være to tilstede, slik at vi har en til å holde dyret for andre.

Akutt sykdom

Vi vil så langt mulig opprettholde hjelp for akutt syke dyr.  Vi vil vurdere i hvilken grad vi vil kunne undersøke dyrene uten at eier kommer inn på klinikkrommet, eller klinikken.  I slike tilfeller blir det krav om bruk av hansker og smittevernutstyr for begge parter. Noen besøk kan kanskje også vurderes online via telefon, og med resept på medisin.  Dette vil vi vurdere i det enkelte tilfelle.

Vaksinering/ helsekontroll

Vi vil samle opp vaksine/ helsekontroll, og ta på avtalte tider uten at dere kommer inn på klinikken.  Vaksiner med absolutte tidsfrister (rabies) vil bli vurdert ut fra smittesituasjonen i øyeblikket.  Husk at smitterisiko mellom dyr, spesielt hunder, også vil minske pga. mindre reising og turisme.

Fôrsalg

For å redusere kontakt, vil vi sette ut fôr til avtalte tider, og sende faktura på e-post.  Bruk timebestillingskjema eller ring for å bestille fôr.  Vi trenger navn, e-post og adresse for å fakturere.  Utleveringstid blir torsdager fra 15-16

Endring i mannskap

Pga fødeslespermisjon og odel, vil Luke Eggins og Siobhan Cullen begynne i vikariat hos oss fra mars.

Mulig dødelig ny hundesjukdom

Det er rapportert om tilfeller av blodig diare og oppkast hos hund, som i endel tilfeller er så akutt at den blir dødelig.  Årsaken er ukjent, men det kan være smittsomt.  Det kan derfor være lurt å unngå kontakt mellom egen hund og fremmede hunder til det er mer kunnskap om sykdommen.  Les Mattilsynets informasjon.

Se opp for utenlandsflått

Skogflått

Vi opplever stadig mer pågang for å behandle katter og hunder mot vår skogflått.  Dersom du tar med deg hund eller katt til utlandet, så må du ta alle mulige fothåndsregler mot å ta med mye mer aggresive flåttsorter hjem.  Endel flått kan løpe etter deg en halv kilometer!  Les mer

P-piller til katt i vent

Etter at den ene produsenten av p-piller til katt falt ut, har det vært store leveringsproblemer.  Den forespeilede aprilleveringen har fortsatt ikke kommet i midten av mai.  Vi anbefaler kastrering for de som går tom for P-piller.  Ta kontakt.

Kjæledyr og folkehelse
Undersøkelser viser at å vokse opp med katt kan ha en forebyggende effekt mot astma. Hund har ikke denne effekten. Husk likevel på å være forsiktig for å unngå smitte med Toxoplasma under graviditet, selv om det er mye mindre smitte i Norge enn i land lengre sør. Det er spesielt i første leveåret at katter kan skille ut mye av denne smitten.

Derimot ser en at folk med hund har mindre sjanse for å dø av hjertelidelser Trolig er det lufteturen som har æren for dette.

Fornuftig antibiotikabruk
Valg av type antibiotika, og når det skal brukes blir stadig viktigere. Valget kan bl.a. påvirke om eierne blir utsatt for resistente bakterier. Les artikkel fra nrk.no
Innstramning i import av hunder
Import av hunder til Norge medfører en betydelig helserisiko, ikke bare for den enkelte hunden, men også for andre hunder i Norge og mennesker!

Det er ikke lenger åpent for import av gatehunder. Hunder fra utenlandske oppdrett kan importeres under visse kriterier.  Dersom hunden selges videre, krever det forhåndsgodkjenning fra Mattilsynet.  Se opp for ulovlig kommersiell import, noe som er vanlig.

Nytt kattepensjonat i Kvam
“Ljones kattepensjonat” ved Siv Ljones åpner i dørene på Innstranda i begynnelsen av oktober.

Se mer på facebook.

Nye pass til kjæledyr fra juni 2016
De gamle passene kan fortsatt brukes om de er utstett før 1.6.16, men Mattilsynet anbefaler å legge ved informasjonsbrev om at de er gyldige. Last ned

Ellers er reglene for å reise inn i Norge oppdatert. Les her

Vaktnummer:  88 00 56 55

Døgnvakt for akutt sykdom.

Innringingstid kl 8-10.

Timebestilling for andre besøk – NB! skal ikke nyttes ved mistanke om akutt sykdom eller forespørsel om resepter.  Ring i så fall vaktnummeret.

Mange ganger er det vanskelig å gi en eksakt pris i forkant, da vi ikke vet omfanget av undersøkelser og analyser/ tiltak som trengs å gjøre ved besøket.

Vi har samlet de vanligste standariserte oppgavene i en prisoversikt.  Med forbehold om skrivefeil.

Prisliste smadyr1911

Åpningstider butikk:

Faste åpningstider:
Tirsdager 9-10.30 NB! – Redusert aktivitet pga corona – kun etter avtale – se under torsdager mht fôrsalg.
Torsdager 15-18 (15 – 16 reservert salg) NB! – redusert aktivitet pga corona – salg kun 15-16.  NB! – kontakt på forhånd eller ring oss når dere er utenfor klinikken.  Fôret leveres ut og faktureres.  Ingen unødvendig adgang til kontoret.

Ellers er vi ofte der på formiddager/ dagtid, og dere kan komme innom for fôrkjøp o.l. om det er folk der.

Romjul og påskeuka: Kun akuttvakt

Timerbestilling:

Faste åpningstider:
Tirsdager 9-10.30
Torsdager 16-19 (ikke omfattende besøk)

Ellers settes det opp timer på dagtid etter behov.  Akuttvakt hele døgnet.

Romjul og påskeuka: Kun akuttvakt

Kvam Veterinærkontor AS eies og drives av veterinærer i Kvam.  Smådyrklinikken er godt utstyrt både for undersøkelser, behandling og kirurgi.

Vi kan blandt annet tilby

• Ultralyd
  • Digitalrøntgen
  • Tannrøntgen
  • Blodprøver
  • Kirugi
  • Tannrens og -trekking
  • Salg av normal- og diettfôr fra Royal Canin
  • Salg av diverse utstyr

Veterinær Magnus Nyborg
Veterinær Pernille Djupesland (permisjon til aug 20)
Veterinær Kine Gramer
Veterinær Hanne Meyer
Veterinær Ingar Samseth
Veterinær Luke Eggins (fra mars 20)
Veterinær Siobahn Cullen (fra mars 20)

Royal Canin - Stort utvalg av diett og vedlikeholdsfôr

Sureflap - katteluker og matestasjoner

Kattesand - EverClean og LitterPearls

Dekken

Bånd og seler

Halsbånd, seler, Felxi-bånd, sikkerhetssele  til bil med mer

UrineOff - fjerner urinlukt og urinsyre

Timebestilling

Timebestilling er kun for besøk som ikke er akutte – ring 88 00 56 55 ved mistanke om akutt sjukdom eller forespørsler om resepter. Ta kontakt om du ikke har fått tilbakemelding innen 24 timer.  Timebestillingen er en forespørsel, og ingen timer er gyldige før de er bekreftet fra klinikken.

Viktig informasjon om smådyrpraksis i coronatider

Oppdatert- 200325

Gjennomføring av besøk

• Ved besøk – vent i bilen til det er deres time.

• Dersom veterinæren ikke oppdager dere, bank på ruten.

• Ikke gå inn uten spesiell avtale om det!

• Kattebur settes utenfor døren

Akutt sykdom

Vaksinering/ helsekontroll

Fôrsalg