Kvam veterinærkontor as

Smådyrklinikken

Nyheter

Mulig dødelig ny hundesjukdom

Det er rapportert om tilfeller av blodig diare og oppkast hos hund, som i endel tilfeller er så akutt at den blir dødelig.  Årsaken er ukjent, men det kan være smittsomt.  Det kan derfor være lurt å unngå kontakt mellom egen hund og fremmede hunder til det er mer kunnskap om sykdommen.  Les Mattilsynets informasjon.

Se opp for utenlandsflått

Skogflått

Vi opplever stadig mer pågang for å behandle katter og hunder mot vår skogflått.  Dersom du tar med deg hund eller katt til utlandet, så må du ta alle mulige fothåndsregler mot å ta med mye mer aggresive flåttsorter hjem.  Endel flått kan løpe etter deg en halv kilometer!  Les mer

P-piller til katt i vent

Etter at den ene produsenten av p-piller til katt falt ut, har det vært store leveringsproblemer.  Den forespeilede aprilleveringen har fortsatt ikke kommet i midten av mai.  Vi anbefaler kastrering for de som går tom for P-piller.  Ta kontakt.

Endring i mannskap

Vi gratulerer Solveig Haugehåtveit med ny jobb fra april.  Ingar Samseth blir ny veterinær hos oss.

Kjæledyr og folkehelse
Undersøkelser viser at å vokse opp med katt kan ha en forebyggende effekt mot astma. Hund har ikke denne effekten. Husk likevel på å være forsiktig for å unngå smitte med Toxoplasma under graviditet, selv om det er mye mindre smitte i Norge enn i land lengre sør. Det er spesielt i første leveåret at katter kan skille ut mye av denne smitten.

Derimot ser en at folk med hund har mindre sjanse for å dø av hjertelidelser Trolig er det lufteturen som har æren for dette.

Fornuftig antibiotikabruk
Valg av type antibiotika, og når det skal brukes blir stadig viktigere. Valget kan bl.a. påvirke om eierne blir utsatt for resistente bakterier. Les artikkel fra nrk.no
Innstramning i import av hunder
Import av hunder til Norge medfører en betydelig helserisiko, ikke bare for den enkelte hunden, men også for andre hunder i Norge og mennesker!

Det er ikke lenger åpent for import av gatehunder. Hunder fra utenlandske oppdrett kan importeres under visse kriterier.  Dersom hunden selges videre, krever det forhåndsgodkjenning fra Mattilsynet.  Se opp for ulovlig kommersiell import, noe som er vanlig.

Nytt kattepensjonat i Kvam
“Ljones kattepensjonat” ved Siv Ljones åpner i dørene på Innstranda i begynnelsen av oktober.

Se mer på facebook.

Nye pass til kjæledyr fra juni 2016
De gamle passene kan fortsatt brukes om de er utstett før 1.6.16, men Mattilsynet anbefaler å legge ved informasjonsbrev om at de er gyldige. Last ned

Ellers er reglene for å reise inn i Norge oppdatert. Les her

Vaktnummer:  88 00 56 55

Døgnvakt for akutt sykdom.

Innringingstid kl 8-10.

Timebestilling for andre besøk – NB! skal ikke nyttes ved mistanke om akutt sykdom eller forespørsel om resepter.  Ring i så fall vaktnummeret.

Mange ganger er det vanskelig å gi en eksakt pris i forkant, da vi ikke vet omfanget av undersøkelser og analyser/ tiltak som trengs å gjøre ved besøket.

Vi har samlet de vanligste standariserte oppgavene i en prisoversikt.  Med forbehold om skrivefeil.

Smådyr prisliste

Åpningstider butikk:

Faste åpningstider:
Tirsdager 9-10.30
Torsdager 15-18 (15 – 16 reservert salg)

Ellers er vi ofte der på formiddager/ dagtid, og dere kan komme innom for fôrkjøp o.l. om det er folk der.

Romjul og påskeuka: Kun akuttvakt

Timerbestilling:

Faste åpningstider:
Tirsdager 9-10.30
Torsdager 16-19 (ikke omfattende besøk)

Ellers settes det opp timer på dagtid etter behov.  Akuttvakt hele døgnet.

Romjul og påskeuka: Kun akuttvakt

Kvam Veterinærkontor AS eies og drives av veterinærer i Kvam.  Smådyrklinikken er godt utstyrt både for undersøkelser, behandling og kirurgi.

Vi kan blandt annet tilby

• Ultralyd
  • Digitalrøntgen
  • Tannrøntgen
  • Blodprøver
  • Kirugi
  • Tannrens og -trekking
  • Salg av normal- og diettfôr fra Royal Canin
  • Salg av diverse utstyr

Veterinær Magnus Nyborg
Veterinær Solveig Haugeåtveit (til april 19)
Veterinær Pernille Djupesland
Veterinær Ingvild Brudal
Veterinær Kine Gramer
Veterinær Hanne Meyer
Veterinær Ingar Samseth (fra mars 19)

Royal Canin - Stort utvalg av diett og vedlikeholdsfôr

Sureflap - katteluker og matestasjoner

Kattesand - EverClean og LitterPearls

Dekken

Bånd og seler

Halsbånd, seler, Felxi-bånd, sikkerhetssele  til bil med mer

UrineOff - fjerner urinlukt og urinsyre

Timebestilling

Timebestilling er kun for besøk som ikke er akutte – ring 88 00 56 55 ved mistanke om akutt sjukdom eller forespørsler om resepter. Ta kontakt om du ikke har fått tilbakemelding innen 24 timer.  Timebestillingen er en forespørsel, og ingen timer er gyldige før de er bekreftet fra klinikken.

Timebestilling

Dager som passer meg best

Vilkår